Levenswiel-Gezondheid

Innertalks Levenswielnet Gezondheid

Je gezondheid bepaalt je gehele levens toestand. Energie heb je nodig om je passies te leven. Om je passies te leven heb je je lichaam nodig. Je lichaam is je vervoersmiddel, en net zoals je je auto goed onderhoud, dan komt deze ook verder dan wanneer je dat niet doet. Het fysieke lichaam is heel bepalend hoe vitaal jij je voelt.

Daarom is het heel belangrijk je lichaam gezond te houden. Eigenlijk is het niet heel moeilijk. Wat heeft je lichaam nodig?

  • Beweging
  • Gezonde voeding
  • Zuurstof en ontspanning

Beweging

Zorg dat je voldoende beweegt. Je gaat daarbij hormonen aanmaken en je krijgt daarbij het geluksgevoel. Ga naar een sportschool of wandel iedere dag minimaal 30 minuten in een goed tempo. Doe aan yoga of een andere manier om jouw lichaam flexibel te houden. Ben creatief, train bijvoorbeeld in de ochtend zodat je het zwaarste gedeelte al hebt gehad of wanneer de ochtend vol zit met kinderen, doe het in de avond. Als je fysiek meer aankunt kun je ook mentaal meer aan.

Gezonde voeding

Eet je heel veel samengestelde koolhydraten en suikers? Het fysieke lichaam bestaat uit cellen. Dat zijn de energie centrales van je lichaam. Voedingsstoffen komen het lichaam in en afvalstoffen moeten het lichaam weer uit. Maar eet je veel slechte voedingsstoffen dan heeft je lichaam het zwaarder deze afval stoffen weer uit je lichaam te laten.

Dat geld ook voor water drinken, water drinken zorgt ervoor dat je je lichaam kunt filteren en zuiveren. We bestaan immers uit 65% water. Zorg dat je minimaal 2 a 3 liter water drinkt. Wat kan helpen is overal en altijd een flesje water in je buurt te hebben. Wanneer je urine licht gekleurd is zitten er minder afvalstoffen in je lichaam en ben je goed bezig.

Zuurstof & ontspanning

Tevens heeft je lichaam zuurstof nodig. Ademen doen we de hele dag door. We weten niet half hoe belangrijk ademen wel niet is voor ons lichaam. Ook dit kunnen we oefenen dmv ademhalingsoefeningen om een optimale hoeveelheid zuurstof binnen te krijgen. Probeer bijvoorbeeld eens 3x per dag onderstaande ademhalingsoefening en je zult zien dat je veel meer energie krijgt.

Adem 4 sec in 12 sec vast en 4 sec uit.

  • Adem in. 1, 2, 3, 4
  • Houd adem vast 12 sec.
  • Adem uit 6 sec

Het is niet makkelijk

Maak er een ritueel van. Een ritueel wil niets meer zeggen dan een gewoonte op je dag. Doe de ademhalingsoefeningen in je pauze momenten of voor en na je eten. Begin met het zwaarste item van de dag. En als je zegt; “ik heb daar geen tijd voor,..” Het is een keuze. Jij bepaalt het energie niveau van je leven en dus ook de koers van je leven. Zoek een fijn plekje in je huis en maak het daar gezellig waar je je meditatie en of je yoga kan uitvoeren. Kleed het gezellig aan met kaarsjes en maak er een warme gezellige ruimte van. Voor de mannen, maak er een mooie sport ruimte van met gewichten en goede muziek.

5 seconde regel

We zijn pijn vermijdende wezens. Niemand wil pijn en het liefst willen we meteen naar het genot. We gunnen het ons zelf zo om van het leven te genieten. Sporten kan een korte termijn pijnprikkel zijn. Dat maakt dat we een pijnprikkel; vroeg opstaan en bijvoorbeeld sporten uit de weg gaan. Vroeg opstaan om te gaan trainen is niet makkelijk. Het volgende kan je daarbij helpen:

Neem daarbij de 5 sec regel. Je brein heeft 5 sec om zich te bedenken. Ben je hersenen voor en je wekker gaat, 5, 4, 3, 2, 1. en eruit. Je zult onrust en weerstand ervaren, maar denk aan de voordelen op langetermijn die je gaat ervaren. Je hebt meer energie om je passies uit te voeren.